Projekty na levém břehu
Lavka-esplanada přes Dněpr a ostrovy
https://goo.gl/maps/poFCnMYm2cRwbXtd6

Projekt předpokládal výstavbu nadzemních, hotelových a plážových zařízení v oblasti metra na levém břehu.
Byl to také nápad postavit esplanadový most, který spojí pravý a levý břeh Dněpru. Měl začít v oblasti stanice River Post Station, projít všechny ostrovy a jít na levý břeh.
Rozdíl mezi tímto mostem byl v tom, že nepředpokládal silniční ani veřejnou dopravu. Most měl být využíván jako obrovský veřejný prostor, ve kterém byly umístěny koncertní sály, sportovní zařízení (stadiony) a průchozí oblasti s přístupem k řece.
Tento nápad žil až do poloviny 80. let s neustálým odkládáním termínů. V době nezávislosti Ukrajiny to bylo úplně zapomenuté.
Komunitní centrum levého břehu
https://goo.gl/maps/qECiZGfojxMtfpBG7

V 60. letech od centra Kyjeva do oblasti Levého břehu se plánovalo vytvořit jakési „město“. Takto vznikl projekt komunitního centra - mnoho objektů v oblasti moderní stanice metra Livoberezhna a Mykilska Slobidka.
Na místě moderního nákupního centra se chystal postavit Dům lidové (vědecké a technické) kreativity.

Dalším objektem je budova veřejného centra levého břehu. Bylo plánováno, že bude postaven na místě řecké katolické katedrály, Mezinárodního výstavního centra a obytných budov.
U budovy měla být postavena jednokolejka, která spojila oblast metra se vzdálenými oblastmi Voskresenka a Troyeshchyna. Předpokládala také různé veřejné prostory, krytý trh, nákupní centra, hotely.
V souladu s tradicemi sovětské architektury se však vše změnilo mnohokrát, úředníkům bylo zabráněno v realizaci projektů. Projekt veřejného centra levého břehu proto zůstal pouze na papíře.
Projekty na zlepšení okresů Levý břeh a Rusanovka
https://goo.gl/maps/oayrFFc639sfWqt6A

V 60. až 70. letech bylo na levém břehu několik dalších projektů na výstavbu výškových budov. To byli navrhy Kyivprojektu a moskevských organizací.
Na místě moderního mezinárodního výstavního centra mohl být koncertní sál a všechny administrativní budovy musely být přemístěny do výškových budov z centra města. Žádný zdroj však neuvedl, že by budovy byly uvolněny.

Na jednom z projektů můžete vidět stejné věže Mezinárodního obchodního centra jako v New Yorku.

Za mostem metra se plánovala výstavba další stanice metra, která spojí centrum levého břehu s centrem města.
To vše nebylo nikdy postaveno. Vesnice, která byla na tomto území, byla zbořena obytnými budovami počátkem roku 2000. Moderní stavby zvýšily zatížení metra a zavřely výhled na zvonice Lavry a pravý břeh Dněpru. Momentálně neexistují žádné nápady pro přesun administrativního centra města.
Rekonstrukční projekty v centru Kyjeva
Jedná se o bláznivé projekty 60. let, které podcenovali historický vývoj, a předpokládaly výstavbu nového města podle postulatu Le Corbusiera. V centru muselo být postaveno všechno nové a na všechno staré bylo třeba zapomenout.
Lypky
https://goo.gl/maps/Qdwrg3NvqL5nBNs38

Na konci 60. let v oblasti mezi ulicemi Mechnikova, Bogomoltsa a Shovkovychna chtěli postavit 9 obrovských domů pod 40 pater. Některé administrativní instituce se tam musely přestěhovat.
Tento projekt se nevyvíjel, ani není přesně známo, na jakém místě měly být tyto budovy postaveny a co měly zbořit. Lze si však jen představit, jak by to vypadalo v moderní krajině, jak by mrakodrapy potlačovaly svahy Dněpru a hlvni panoramaticky objekt - zvonice Lavry.
V 70. letech s tímto projektem také po4italo, ale počet budov v něm byl snížen na čtyři.

Jak můžete vidět na výkresech projektu Kyivproject, historická budova je zcela zničena, z Paláce sportu přes Lypky se rozprostírá obrovská promenáda, na Mechnikovově ulici je postaveno několik výškových budov a na bulváru Lesi Ukrainky je postavena věže vedoucí do Paláce sportu.

Projekt ničení historického centra z ateliéru Mosproject
https://goo.gl/maps/WtWSe7DWMp9WKbVC9
Všechny tyto projekty v Kyjevě však zastírají práci moskevské kanceláře Mosproekt. Předpokládali demolici všech historických budov mezi Levem Tolstojem a vlakovým nádražím.

Náměstí uprostřed je budova červené budovy univerzity Ševčenka. Všechno kolem něj muselo být postaveno s mrakodrapy na nohou.
Naštěstí tyto projekty nebyly schváleny a zůstaly pouze na rozvržení.
Projekt rekonstrukce pro čtvrť Khreschatyka
https://goo.gl/maps/3paRUYGC5tT6SZ6K7

Počátkem 80. let vznikl projekt rekonstrukce čtvrti mezi ulicemi Bohdanem Khmelnytským, Khreshchatyk, Shevchenko Boulevard a Pushkinskou. Na první pohled se zdá, že nebylo mysleno nic zasahujiciho - ani obrovské struktury, ani dravá demolice starých budov. Je však vidět, že veškerá vnitřní konstrukce byla vyčištěna, byly tam podivné budovy s oblouky a nepochopitelnými strukturami.
Naproti hlavniho obchodniho centra TSUM bylo plánováno postavit symetrickou budovu s věží. Uvnitř chtěli postavit obrovské nákupní centrum s podzemními náměstími a galeriemi. Pokud jde o sovětský obchod, můžeme si představit si naplnění těchto prostorů. S ulici Khreshchatyk je výhled na hlavní průčelí obchoďáku s obloukem podobným nádraží.
V další variantě stejného projektu ulice Khmelnytskeho dostala s monstrózním domem před jeho fasádou - kaskádou schodů. Všechny staré budovy byly zničeny.

Komplex univerzity jmenem T.H.Ševčenka na Holosievu
https://goo.gl/maps/bZrnq1SkQDzNvrm18
Budovy univerzity Shevchenko poblíž vystaviště jsou pro mnohé známé. Ale ne každý ví, že tento komplex je implementován pouze částečně. Budované fyzické a biologické budovy univerzity jsou jen malou částí toho, co bylo plánováno.

Podle projektu měl komplex obsadit obrovskou oblast od moderního metra Vasylkivska a téměř až po stanice Teremky. Na hlavním náměstí byla nejvyšší budova rektorátu, vlevo - výstavní pavilon. Společně vytvořili jakousi vstupní bránu do Kyjeva.
Tunel měl být postaven pod prospektem Glushkova z věže rektorátu. Takto byl vytvořen prostor plynoucí z univerzity, postavené v 70. letech, do architektury vystaviste postavene před deseti lety.
Uprostřed vidíme dokonalý modernistický prostor - prostory, bazény a obrovské monumentální budovy.

Na území města se měl objevit obrovský komplex výzkumných ústavů. Předpokládalo se, že Ústav bude převeden z prospektu Vědy, což umožní vědcům, profesorům a studentům jednoduse pracovat.
Kruhová budova je knihovna, vedle ní laboratoř.

To vše nebylo postaveno kvůli technickým a materiálovým problémům. Peníze na takové projekty za sovětské éry musely být zbity v Moskvě. Architekti často navrhovali projekty, které byly komplikovane proveditelné a proto nebyly schváleny úředníky.
Nákupní komplex poblíž ulic Antonovycha a Malevycha
https://goo.gl/maps/HqtUpaRX851PzCxV8

Právě v blocích od stadionu Olimpyjsky po stanici metra Lybidskou jsou vidět bloky - nejnovější verze malého přestavovacího projektu pro tuto část města.
Jeden z projektů zahrnoval výstavbu nákupního centra poblíž Volodymyrskeho trhu. Obrovská převislá budova na podpěrách kosmického vzhledu, mosty. Z pod ním vypadala jen část půlkruhové fasády trhu.

Opět obrovské modernistické prostory, schody. Lze si jen představit, jak by tento komplex vypadal teď - s největší pravděpodobností by byl zaveden nebo zbořen. V budově samotného nákupního centra v 90. letech by pravděpodobně bylo pak supermarket lemovaný sendvičovou fasadou a později by byl zbořen.
Transportní uzel v oblasti ulice Chreščatyk


Проект-концепція єдиного центру держуправління України на Нижній Теличці. Архітектори Валерій Книш, Валерій Товбич, Георгій Куровський; 2014 р. Не реалізовано.


Soubor staveb pri vychodnim vjezdu do Kyjeva "Brovarska brama"

Což bránilo realizaci projektů?
Proč nebyly všechny tyto projekty realizovány? Architekt Mykhailo Budilovsky, říká, jak obtížné byly takové projekty v sovětských dobách.
Zpočátku byla objednávka přijata od obchdního úřadu nebo podniku. Architekti vyvinuli poměrně jemný projekt, a i podle moderních standardů - reagujicich na životní prostředí, 5-7 podlaží, se zeleni. Když přišel s tim na jednání, zákazník požadoval přidání pater, často propagujících některou z jeho vizí, což projekt zcela zničilo. Vzácní architekti dokázali ukázat alespoň nějakou vlastní vizi.
Skvěle. Největší sílu má asi ten "esplanádní" most. Ty odkazy do mapy města jsou dobré, ale pokud byste měl takové podklady, abyste to nandal do situace, mapy města bylo by to ještě lepší. Tedy - jak jsem psal o tom, abyste si jednotlivé historické vrstvy města sesadil do jedné situace - nejlépe v photoshopu - abyste si dokázal překlikávat jak město kdy v kterém přesně konkrétním místě vypadalo. Tak prostě aby tam byla i vrstva modernistická.
OdpovědětVymazatJde o to udělat si přehled jak se o nábřežích, historickém centru kdy v které době přemýšlelo. Důležité by mi přišlo abyste to měl na jedné mapě a tam právě pak i dobře vyzní jak s tím vším chtěli zatočit modernisté.
Bylo by tam dobré vypíchnout jak v které době a kam ve městě dávali ekvivalenty památníků, který máte na mysli nyní. To je pořád ale jen první část diplomu.
Některé příklady dobré praxe jste sem už dával, ale pokoušejte se postupně definovat Vaše požadavky na program, co tam všechno budete chtít. Určitě - program bude záviset do značné míry na poloze ve městě - právě proto o všech těchto věcech musíte uvažovat najednou.
Tedy - myšlenku na místo korigovat příkladem dobré praxe a pak to celé ještě specifikací programu a pak to celé dát do té úvodní sesazené mapy celého Kyjeva, jestli to celé funguje.
A v žádném případ ještě nesmíme zapomenout na práci s veřejnými prostory ve městě - jednak v jednotlivých dobách, pak jak je to s nimi teď a pak i jak by to s nimi mělo být do budoucnosti. Ten Váš památník by v podstatě měl být takovým jedním ze završení koncepce práce s veřejnými prostory města dnes. Veřejný prostor přetavený ve skvělý barák. O.