čtvrtek 9. dubna 2020

Klára Smotlachová 9.4.2020

Dobrý den,
nahrávám podklady ke konzultaci /bytový dům v Ostravě

Situace
Prodloužila jsem pěší zónu z ulice Zámecké na ulici Purkyňovu.
 2pp


1pp
Celkem 78 parkovacích míst+4 invalidé
Zároveň do podzemních podlaží umisťuji sklepy a technické místnosti.
 
1np
Ke každému vstupu do bytové jednotky přidávám kolárnu/kočárkárnu, přístup do vnitrobloku, úklidovou místnost a odpad. Zázemí komerčních ploch dále rozpracuji.
 
typické podlaží
Zde jsou drobné změny. Schodiště u bytového domu č.1 je odvětráváno velkým oknem v 5 a 6np.
Co se týká hmoty, vykonzolovala jsem od 2np levou část bytovky o 2m směrem do ulice Purkyňova.
 
5+6np
 
řez
 
pohled z ulice Zámecká, návaznost na bývalý OD Bachner
 
pohled z ulice Purkyňova
 
pohled z nám. Msgr. Šrámka, návaznost na budovu fary
 
výřez fasády, bytový dům 1 (vyšší budova)-materiály: pohledový beton/omítka, skleněné zábradlí, oplechování mědí

                      bytový dům 2 a 3 (nižší budova)-materiály: pohledový beton/omítka, měděné zábradlí


hmotové řešení, zatím bez parteru

pohled od Masarykova náměstí
 
pohled na ulici Zámecká
pohled z nám. Msgr. Šrámka
pohled z ulice Zámecká
 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jonáš Jakůbek 9.4.

Předešlá dispozice měla následující problémy:
1- Denní osvětlení příd- třídy jsou na sever a každé se dostane světlo v jinou denní dobu
2- Ložnice je moc velká, proč je nahoře?
3- Střešní prosklení- přehřívání
4- Celkově zefektivnit dispozici.

V reakci jsem upravil dispozici takto:
1- Třídy jsem přesunul na Jižní stranu. Nad ně jsem umístil do patra mírně předsunuté ložnice pro vytvoření horizontálního stínění nad jižními okny (viz třetí obrázek).
2- Ložnice nebudou mít rozměry dané půdorysem místností pod nimi a nutností jejich osvětlení ale potřebou umístit tam postýlky pro děti. Ložnice jsou v Patře nad třídami z tohoto důvodu: Děti v jednotlivých třídách budou mít kdykoli možnost jít si odpočinout do svojí ložnice. Prostor pro odpočinek by měl být oddělený od hlavního společného prostoru, který je pocitově spíš "veřejný". Ale zároveň by ložnice měla mít kontakt s tímto prostorem aby odpočívající děti měly přehled, co se děje a mohli se kdykoli rozhodnout, jestli se chtějí přidat. Proto jsou zde umístěny klouzačky a schody do každé z tříd.  Děti se mají se svojí ložnicí identifikovat a cítit se tam bezpečně. Ložnice má dva režimy: Individuální odpočívárna a Ložnice s postýlkami pro spaní po obědě. Ložnice jako HomeSpace je základní myšlenkou domu.
3- Centrální převýšený prostor bude osvětlen bočními okny s možností vnějších žaluziií. Střecha je neprůhledná a celistvá.
4- Zrušil jsem rozdělení šaten a umýváren podle tříd. Potřebují se děti identifikovat s botníkem, nebo záchodky? 


 Jižním směrem jsou v přízemí celoplošně prosklené třídy (herny) v přímém kontaktu se zahradou. Nad nimi Ložnice. Shora dům vypadá hrozně. Chci ložnici s šikmou střechou, protože bych nerad aby se děti cítily, že spí v krabici od bot. Do prostředí se ale šikmá střecha spíše nehodí. Kombinace ploché střechy a šikmé nevypadá dobře. Tímto rozporem se musím dále zabývat.
Koncepční skica představ dítěte: Nahoře je představa dítěte, jak by měla vypadat školka- dítě nakreslí co je uvnitř a co je pro něj důležité. Dole je forma, kterou učíme děti jak vypadá dům. Koncept se snaží pojmout obě myšlenky.

středa 8. dubna 2020

Václav Týn 08.04.20

Dobrý den,
zde jsou výkresy na zítřejší konzultaci školky Na Paloučku.



_SITUACE - pozemek sever


_PŮDORYS PŘÍZEMÍ - centrální hernu ještě nemám moc vymyšlenou, budu na ní pracovat. Od minula jsem zvětšil třídy které nebyly dostatečně velké. Také jsem přepracoval pravé křídlo budovy - technické zázemí.

_Budovu jsem částečně zasadil do terénu, kopíruje tak lépe svah.

_PŮDORYS - PŘEVÝŠENÉ HERNY A SVĚTLÍKU - umožní zenitální osvětlení zadních prostor a herny.
_PŮDORYS - popis funkcí


_ŘEZ - zde je viditelné převýšení


_EXTERIÉR - bloky tříd a zázemí jsou obloženy dřevem, centrální herna prosklená v kombinaci s betonovými prvky. Celá budova by měla působit lehce "tajemným" dojmem.


_INTERIÉR - rád bych použil materiály zemitých odstínů, dřevem obložené stropy, masivní nábytek.



_Skica interiéru herny. Ochoz bude potřeba snížit aby byl pro děti lépe dostupný.



_Skica ochozu herny - okolo jsou pásová okna pro výhledy, směrem dovnitř herny jsem místo zábradlí použil síť.

Agáta Kočířová 07.04.20

Dobrý den,
přidávám podklady pro čtvrteční konzultaci.

Školka se nachází na pozemku západ.


Koncept:


Od minule jsem se navrátila ke kruhovému centrálnímu prostoru šatny. Tento prostor jsem zvětšila, aby byl dostatečně velký, jakožto prostor hlavní komunikace školky.
Také jsem přemístila jednu ze tříd, kvůli osvětlení, na pro ni výhodnější světovou stranu.

 Začala jsem se zabývat také interiérem školky, a to především tím, jak by vypadaly třídy.
Chtěla bych, aby se barvy exteriéru, vepsaly v menší části i do interiéru. Co se týče vybavení tříd, v každé by se nacházelo pódium, které by bylo jednak úložným prostorem, jednak vyvýšenou částí na hraní, která by měla v sobě zabudovanou i "menší prolézačku".


Jak jsem zmínila při prezentaci, exteriér školky by byl rozdělen na části přilehlé každé třídě a na část společnou. V částech u tříd by se nacházeli venkovní atrakce přizpůsobené věku dětí. (Např. Menší děti - pískoviště, Starší děti - Prolézačky).
Jednotlivé exteriérové části by měly být propojeny "cestičkami", po kterých by děti mohly jezdit na tříkolkách. Společná část zahrady by představovala vetší otevřený prostor v jedné části s hmatovým chodníčkem z rostlin.








Ke školkám - obecně

V současnosti je v Čechách možno dát děti do těchto typů školek:

1) Klasická - státní nebo soukromá. Jejich úroveň se velmi liší a velmi záleží na odhodlání lidí, kteří školku vedou. Kvalita osciluje od velmi dobrých a kvalitních školek, které čerpají i z prvků Montessori, nebo Waldorfu, až po takové, kam byste raději děti nadávali, protože to jsou více než vzdělávací centra jenom koncentrované hlídací agentury na děti po dobu, kdy se o ně nemohou starat rodiče, protože jsou v práci.

2) Montessori školky jsou státní i soukromé. Jsou založené na uceleném a promyšleném pedagogickém konceptu, který na začátku 20. století vymyslela italská lékařka a pedagožka Marie Montessori. Pedagogika je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Více na webu například wikipedie https://cs.wikipedia.org/wiki/Montessoriovsk%C3%A1_%C5%A1kola.

3) Waldorfské školky jsou státní i soukromé. Jsou také založené na uceleném a promyšleném pedagogickém konceptu, který nekončí pouze v mateřských školách, ale pokračuje celým vzděláváním až po maturitu. Vymyslel ho na začátku 20. století německý filozof, pedagog Rudolf Steiner. Pedagogika je v základu podobná Montessori. Na rozdíl o ní je ale dotažena dále především v duchovní oblasti (není to ale náboženská škola! - pouze je duchovně a humanitně zaměřená), dále v navazujících vzdělávacích modelech. Waldorfská pedagogika například nemá učebnice, ale studenti i učitelé společně vytváří vlastní knihy, ze kterých se učí, nikoli však dle předmětů, jak jsme zvyklí v klasické škole, ale dle epoch. Více například zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Waldorfsk%C3%A1_%C5%A1kola .

4) Lesní školky jsou vždy soukromé. Jsou postavené na principu, že dítě má být v podstatě v každém počasí venku a jeho veškerá aktivita kromě opravdu velké průtrže mračen, kdy se děti schovají do jurty nebo jiného provizorního zázemí, probíhá kompletně venku. Více zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lesn%C3%AD_mate%C5%99sk%C3%A1_%C5%A1kola .

Co se týče praktického návrhu waldorfské (i montessori) školky, budeme-li se na to dívat jenom jako na dům - konstrukci - architekturu, v podstatě se neliší od běžné školky. Má však určitá specifika:
- Má specifickou barevnost založenou na přírodních pigmentech. To je to, co vidíte ve waldorfském prostoru okamžitě. Pozor, to ale neznamená, že vše musí být barevné, rozhodně byste se měli vyvarovat klasickým barvám vzorníku RAL, to jsou přesně barvy, které waldorfské vůbec nejsou.
- Podstatou waldorfského prostoru jsou přírodní materiály a organické tvary. To ale neznamená, že architektura stavby má být prvoplánově křivá a plná kulatých oken. Naopak, stavba by měla být především racionální a měla by v sobě odrážet princip fungování, který je ve svém základu organický. Jádrem Waldorfské učebny je vždy velký kulatý stůl pro všechny děti. Ve školce nenajdete jedinou plastovou hračku nebo pomůcku, vše je dřevěné a vlastnoručně vyrobené. Je to prostě anti lego / ipad prostor. Děti si pečou vlastní chleba, melou mouku, pletou místo hraní s legem. To se projevuje téměř ve všem od toho, že děti sedí u kruhového stolu, po rituály vítání a loučení, které se dějí v kruhu až třeba po takovou drobnost, že papíry, na které děti malují přírodnímu barvami a pigmenty se ostříhávají v rozích tak, aby byly zaoblené. Takže jestli něco opravdu charakterizuje waldorfský prostor, jsou to organické tvary. To ale neznamená, že stavba jako taková nemůže mít pravé úhly, určitě ale v prostoru by měl nějak být organický tvar zastoupený.
- Velkou součástí waldorfského prostoru je komunita rodičů. To se projevuje tak, že rodiče jsou součástí školky, často pořádají různé akce, jarmarky, divadelní představení atd. Je proto praktické, když ve školce kromě klasických tříd a zázemí je i prostor na tyto aktivity.
- Waldorfská školka se neobejde bez waldorfské zahrady. Ta není jako jiné zahrady u školek plná typizovaných prolézaček a houpaček, které známe z odpočívadel u dálnice. Waldorfská zahrada je především živým prostorem, kde "nepřírodní" materiály nenajdete. Jsou tam ale stromy, po kterých je vyžadováno, aby děti lezli, je tam voda, oheň a další živly a prostor pro různé i mimo školkové aktivity. Na zahradách také často probíhají různé slavnosti, například slavnost sv. Martina, kdy na zahradu přijede skutečný bílý kůň s rytířem, hořící loučí a mečem ATD...

Zde je pár odkazů na další zdroje informací:
https://zssvobodna.cz/materska-skola/ms-slunicko/fotogalerie/

Tomáš Klanc

Eliška Kořínková 08.04.2020

Dobrý den,
přidávám podklady pro čtvrteční konzultaci školky.
Pozemek: "sever"














Koncept:












Od minule jsem rozšířila vstupní prostor tak aby bylo možné ho použít pro různé společenské akce s rodiči a propojit ho se zahradou.





































Do spodní umisťuji prostory pro sklad zahradních potřeb a jednu multifunkční místnost, která by mohla sloužit jako dílna nebo učebna keramiky přístupná z venku třeba i pro děti, které nenavštěvují školku.





































Začala jsem se zabývat už i zahradou, děti na ni mají přístup přes vstupní prostor, tak aby se mohli obléknout ve své šatně a potom rovnou vyjít na zahradu. Před školkou je část zahrady zpevněná. Na severu pozemku předpokládám více stromů tak aby tvořili přirozenou beriéru, v blízkosti vstupu na zahradu je prostor peo ohniště a v místech skladu zahradních pořeb ve spodní části domu umisťuji záhonky.


























Nakonec přidávám skicu vstupu, vstupního prostoru a domu z exteriéru.



úterý 7. dubna 2020

7.4.2020 Kristýna Rejsková, Sylvie Tesková

Dobrý den,

po minulé konzultaci jsme chtěly prověřit další pohledy na město s novou zástavbou z míst, odkud máme pocit, že je Střekov vnímán. Soustředily jsme se na varianty dominant, které nám přišly nejvhodnější a porovnávaly jsme je s variantou dostavby městských bloků.