středa 8. dubna 2020

Ke školkám - obecně

V současnosti je v Čechách možno dát děti do těchto typů školek:

1) Klasická - státní nebo soukromá. Jejich úroveň se velmi liší a velmi záleží na odhodlání lidí, kteří školku vedou. Kvalita osciluje od velmi dobrých a kvalitních školek, které čerpají i z prvků Montessori, nebo Waldorfu, až po takové, kam byste raději děti nadávali, protože to jsou více než vzdělávací centra jenom koncentrované hlídací agentury na děti po dobu, kdy se o ně nemohou starat rodiče, protože jsou v práci.

2) Montessori školky jsou státní i soukromé. Jsou založené na uceleném a promyšleném pedagogickém konceptu, který na začátku 20. století vymyslela italská lékařka a pedagožka Marie Montessori. Pedagogika je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Více na webu například wikipedie https://cs.wikipedia.org/wiki/Montessoriovsk%C3%A1_%C5%A1kola.

3) Waldorfské školky jsou státní i soukromé. Jsou také založené na uceleném a promyšleném pedagogickém konceptu, který nekončí pouze v mateřských školách, ale pokračuje celým vzděláváním až po maturitu. Vymyslel ho na začátku 20. století německý filozof, pedagog Rudolf Steiner. Pedagogika je v základu podobná Montessori. Na rozdíl o ní je ale dotažena dále především v duchovní oblasti (není to ale náboženská škola! - pouze je duchovně a humanitně zaměřená), dále v navazujících vzdělávacích modelech. Waldorfská pedagogika například nemá učebnice, ale studenti i učitelé společně vytváří vlastní knihy, ze kterých se učí, nikoli však dle předmětů, jak jsme zvyklí v klasické škole, ale dle epoch. Více například zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Waldorfsk%C3%A1_%C5%A1kola .

4) Lesní školky jsou vždy soukromé. Jsou postavené na principu, že dítě má být v podstatě v každém počasí venku a jeho veškerá aktivita kromě opravdu velké průtrže mračen, kdy se děti schovají do jurty nebo jiného provizorního zázemí, probíhá kompletně venku. Více zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lesn%C3%AD_mate%C5%99sk%C3%A1_%C5%A1kola .

Co se týče praktického návrhu waldorfské (i montessori) školky, budeme-li se na to dívat jenom jako na dům - konstrukci - architekturu, v podstatě se neliší od běžné školky. Má však určitá specifika:
- Má specifickou barevnost založenou na přírodních pigmentech. To je to, co vidíte ve waldorfském prostoru okamžitě. Pozor, to ale neznamená, že vše musí být barevné, rozhodně byste se měli vyvarovat klasickým barvám vzorníku RAL, to jsou přesně barvy, které waldorfské vůbec nejsou.
- Podstatou waldorfského prostoru jsou přírodní materiály a organické tvary. To ale neznamená, že architektura stavby má být prvoplánově křivá a plná kulatých oken. Naopak, stavba by měla být především racionální a měla by v sobě odrážet princip fungování, který je ve svém základu organický. Jádrem Waldorfské učebny je vždy velký kulatý stůl pro všechny děti. Ve školce nenajdete jedinou plastovou hračku nebo pomůcku, vše je dřevěné a vlastnoručně vyrobené. Je to prostě anti lego / ipad prostor. Děti si pečou vlastní chleba, melou mouku, pletou místo hraní s legem. To se projevuje téměř ve všem od toho, že děti sedí u kruhového stolu, po rituály vítání a loučení, které se dějí v kruhu až třeba po takovou drobnost, že papíry, na které děti malují přírodnímu barvami a pigmenty se ostříhávají v rozích tak, aby byly zaoblené. Takže jestli něco opravdu charakterizuje waldorfský prostor, jsou to organické tvary. To ale neznamená, že stavba jako taková nemůže mít pravé úhly, určitě ale v prostoru by měl nějak být organický tvar zastoupený.
- Velkou součástí waldorfského prostoru je komunita rodičů. To se projevuje tak, že rodiče jsou součástí školky, často pořádají různé akce, jarmarky, divadelní představení atd. Je proto praktické, když ve školce kromě klasických tříd a zázemí je i prostor na tyto aktivity.
- Waldorfská školka se neobejde bez waldorfské zahrady. Ta není jako jiné zahrady u školek plná typizovaných prolézaček a houpaček, které známe z odpočívadel u dálnice. Waldorfská zahrada je především živým prostorem, kde "nepřírodní" materiály nenajdete. Jsou tam ale stromy, po kterých je vyžadováno, aby děti lezli, je tam voda, oheň a další živly a prostor pro různé i mimo školkové aktivity. Na zahradách také často probíhají různé slavnosti, například slavnost sv. Martina, kdy na zahradu přijede skutečný bílý kůň s rytířem, hořící loučí a mečem ATD...

Zde je pár odkazů na další zdroje informací:
https://zssvobodna.cz/materska-skola/ms-slunicko/fotogalerie/

Tomáš Klanc

Žádné komentáře:

Okomentovat