KONCEPT MATEŘSKÉ ŠKOLKY
Pro svůj návrh jsem si zvolil několik priorit, které mi
přijdou pro návrh kvalitní mateřské školy, tedy místa, kde tráví většinu času
děti ve věku, kdy se jejich mysl nejvíce rozvíjí a dle mnohých erudovaných
kapacit má i architektura velký vliv na jejich vývoj.
1) množství světla a vizuální propojení s okolím
2) nevytvářet bariéry ve smyslu plotů – zdí
3) v zahradě nevytvářet kouty
4) využívat krajinu takovou, jaká je – minimální zásahy,
trošku divočina
5) sluneční záření = přírodní desinfekce prostředí
6) klidná, soukromá zahrada
7) společné prostory, propojení tříd – neizolovat děti po
třídách, každá třída má své zaměření, ke kterému se tak dostanou všechny děti
po určitou dobu dne
8) reálné edukativní prvky – záhony na zahradě, malá dílna
s reálnými nástroji, malá kuchyňka pro občasné vaření.
NÁVRH
Provoz mateřské školy je inspirovaný principy Montessori a
zároveň má představa je taková, že třídy nebudou děleny podle věku, ale podle
zaměření – umělecká a vědecká třída (případně by se mohly třídy buď na pár
hodin denně, nebo například na jeden den v týdnu, prohodit).
Školku uvažuji jako jednopodlažní budovu. Jednak z důvodu
snazšího pohybu po budově, lepšímu přehledu o dětech a dále také aby mohla být
přístupná vegetační střecha, kde by byly záhony pro pěstování jednoduchých
rostlin a základní zeleniny.
Vstupní hala/šatna rozděluje objekt na dvě části – jídelnu s kuchyní
(ohřívárnou) a pobytovou část. Tu navrhuji jako co nejvíce propojený prostor,
který je dělen pouze svým tvarováním a vytváří tak několik různých zákoutí, kde
se odehrávají rozdílné aktivity – pohybové, malování, kuchyňka, dílna… Prostor
rozdělují dvě učebny, které díky posuvným stěnám mohou být snadno propojeny s okolním
prostorem, nebo se stejně tak snadno uzavřít a vytvořit soukromý prostor.
V zadní části objektu se nachází společná místnost na
spaní pro všechny děti – využívám zde terénu, kdy tato místnost je z velké
části pod úrovní okolního terénu a osvětlení zde tedy přichází pouze ze strany
zahrady pásovými okny pod stropem – děti nejsou rušeny okolními vlivy a mohou
si opravdu odpočinout.
Zahrada má centrální prostor, který je rovinatý. Okolo něho
jsou na všech stranách svahy, které jsou zalesněny – zde budou domečky na
stromech, děti si budou moct vyrobit budky a krmítka pro ptáčky… svah bude
využit i pro herní prvky – např. skluzavka. Díky terénu se bez problému děti
dostanou na střechu budovy, kde budou záhonky a skluzavka na centrální prostor
zahrady. V zahradě bude dále navržen ještě jeden objekt – malá dílna,
sklad zahradního nábytku a králíkárna (možná ještě morčata a slepice – aby se
děti naučily starat o zvířata). Zahrada svou morfologií umožňuje hravý pohyb
dětí, které si nepřipadají, že je pořád někdo sleduje, ale zároveň svým tvarem,
připomínající amfiteátr, umožňuje snadný přehled o všech.
 |
situace širších vztahů |
 |
situace na pozemku |
 |
schéma prostoru - var. A |
 |
var. B |
 |
půdorys 1NP |
 |
pohled na střechu |
 |
nadhledová perspektiva |
 |
pohled ze stráně nad školkou, směrem na ČSOB |
 |
pohled z přístupové cesty
|