KONCEPT MATEŘSKÉ ŠKOLKY
Pro svůj návrh jsem si zvolil několik priorit, které mi
přijdou pro návrh kvalitní mateřské školy, tedy místa, kde tráví většinu času
děti ve věku, kdy se jejich mysl nejvíce rozvíjí a dle mnohých erudovaných
kapacit má i architektura velký vliv na jejich vývoj.
1) množství světla a vizuální propojení s okolím
2) nevytvářet bariéry ve smyslu plotů – zdí
3) v zahradě nevytvářet kouty
4) využívat krajinu takovou, jaká je – minimální zásahy,
trošku divočina
5) sluneční záření = přírodní desinfekce prostředí
6) klidná, soukromá zahrada
7) společné prostory, propojení tříd – neizolovat děti po
třídách, každá třída má své zaměření, ke kterému se tak dostanou všechny děti
po určitou dobu dne
8) reálné edukativní prvky – záhony na zahradě, malá dílna
s reálnými nástroji, malá kuchyňka pro občasné vaření.
NÁVRH
Provoz mateřské školy je inspirovaný principy Montessori a
zároveň má představa je taková, že třídy nebudou děleny podle věku, ale podle
zaměření – umělecká a vědecká třída (případně by se mohly třídy buď na pár
hodin denně, nebo například na jeden den v týdnu, prohodit).
Školku uvažuji jako jednopodlažní budovu. Jednak z důvodu
snazšího pohybu po budově, lepšímu přehledu o dětech a dále také aby mohla být
přístupná vegetační střecha, kde by byly záhony pro pěstování jednoduchých
rostlin a základní zeleniny.
Vstupní hala/šatna rozděluje objekt na dvě části – jídelnu s kuchyní
(ohřívárnou) a pobytovou část. Tu navrhuji jako co nejvíce propojený prostor,
který je dělen pouze svým tvarováním a vytváří tak několik různých zákoutí, kde
se odehrávají rozdílné aktivity – pohybové, malování, kuchyňka, dílna… Prostor
rozdělují dvě učebny, které díky posuvným stěnám mohou být snadno propojeny s okolním
prostorem, nebo se stejně tak snadno uzavřít a vytvořit soukromý prostor.
V zadní části objektu se nachází společná místnost na
spaní pro všechny děti – využívám zde terénu, kdy tato místnost je z velké
části pod úrovní okolního terénu a osvětlení zde tedy přichází pouze ze strany
zahrady pásovými okny pod stropem – děti nejsou rušeny okolními vlivy a mohou
si opravdu odpočinout.
Zahrada má centrální prostor, který je rovinatý. Okolo něho
jsou na všech stranách svahy, které jsou zalesněny – zde budou domečky na
stromech, děti si budou moct vyrobit budky a krmítka pro ptáčky… svah bude
využit i pro herní prvky – např. skluzavka. Díky terénu se bez problému děti
dostanou na střechu budovy, kde budou záhonky a skluzavka na centrální prostor
zahrady. V zahradě bude dále navržen ještě jeden objekt – malá dílna,
sklad zahradního nábytku a králíkárna (možná ještě morčata a slepice – aby se
děti naučily starat o zvířata). Zahrada svou morfologií umožňuje hravý pohyb
dětí, které si nepřipadají, že je pořád někdo sleduje, ale zároveň svým tvarem,
připomínající amfiteátr, umožňuje snadný přehled o všech.
![]() |
situace širších vztahů |
![]() |
situace na pozemku |
![]() |
var. B |
![]() |
půdorys 1NP |
![]() |
pohled na střechu |
![]() |
nadhledová perspektiva |
![]() |
pohled ze stráně nad školkou, směrem na ČSOB |
![]() |
pohled z přístupové cesty |
Vojtěchu skvěle! Podání této prezentace mi udělalo radost. Je tam skoro všechno – situace, přístup autem a pěšky, urbanistické usazení ve svahu i zdůvodnění základní myšlenky domu.
OdpovědětVymazatVytvoření vlastního dvorečku mi přijde skvělé, jen by mne zajímalo, jestli to žluté vymezení v situaci bude znamenat nějaký plot, plůtek, nebo do toho dvorečka z parku bude moct přijít kdokoli.
Vnitřní uspořádání školky ve vztahu k jejímu předpokládanému typu asi daleko lépe vyhodnotí Tomáš Klanc, jehož děti waldorfskou právě navštěvují. Mě tam jen přijde ke zvážení pozice jídelny – za šatnou – i proto jsou k tomu tam dvě varianty. Jako první krok by k tomu chtělo doplnit stolečky, židličky, postýlky.. ale i kancelářské vybavení atd…
Co mi tu chybí je alespoň naznačení, zda barák bude kamenný, betonový, cihlový… zda bude třeba nějak vycházet z materiálů sousední banky, nebo bude kontrastní k ní, nebo to bude lesní srub a ´bunkr – něco jako kanadský srub – na variaci hobitína… to by mě doopravdy zajímalo a těším se na to ….
O.B.
Dobrý den,
Vymazatco se týče žlutého vymezení - je to mnou vyhrazený prostor, který si představuji, že bude oplocený nějakým dřevěným plotem, který bude navazovat na hmotu budovy, bude to tedy uzevřené, z hlediska bezpečnosti. Ten tvar vychází z myšlenky, kdy nechci mít žádné kouty v zahradě a mít ho tak ze všech míst v zahradě "otevřený".
Jídelnu jsem zde umístil z důvodu, že jsem chtěl docílit funkčního oddělení těchto dvou rozdílných provozů - tedy velkého otevřeného prostoru, kde děti běhají a místa, kde kuchařky připravují obědy, svačiny, uklízejí, zásobují... zároveň v případě, že některé dítě bude chtít ve školce například slavit narozeniny, oddělení tohoto prostoru bude také vhodné - rodiče zde mohou v klidu připravit občerstvení, zatímco děti běhají na zahradě, nebo uvnitř domu při nepříznivém počasí.
Co se týče fasád - v mé představě si školku zatím představuji s dřevěným obložením a kulatými, různě velkými okny na příjezdovou cestu - vyvážit poměr dostatku vnitřního oslunění, ale zároveň také trochu soukromí. Do zahrady uvažuji velké HS portaly - je to severní strana a propojení se zahradou a vytvoření velkého jednotného prostoru se zde vyloženě nabízí.
Takže spíš hobitín :-).
Nicméně tohle si ještě potřebuji ověřit ve 3D modelu, takže jsem zde prozatím moc nerozepisoval..
Ještě jsem zapomněl dodat k té oddělené jídelně: díky této pozici je možné, že děti jdou ze zahrady přes šatnu rovnou do jídelny (teď mě napadá, že by tam měla být tím pádem asi malá umývárna), nebo pokud se otevřou HS portaly a propojí se jídelna s terasou, může probíhat občerstvení zde - zároveň je to v zahradě takový koutek, kde terasa ničemu nepřekáží a může zde být například stůl s vodou, čajem, ovocem..
VymazatTy materiály a okna a celkové vyznění - zkuste to ověřit především v ruce - skicami.
VymazatVyužijte MS TEAMS ke konzultaci
OdpovědětVymazat