úterý 24. března 2020

Vojtěch Vyskočil, 24.3.2020


KONCEPT MATEŘSKÉ ŠKOLKY    

Pro svůj návrh jsem si zvolil několik priorit, které mi přijdou pro návrh kvalitní mateřské školy, tedy místa, kde tráví většinu času děti ve věku, kdy se jejich mysl nejvíce rozvíjí a dle mnohých erudovaných kapacit má i architektura velký vliv na jejich vývoj.
1) množství světla a vizuální propojení s okolím
2) nevytvářet bariéry ve smyslu plotů – zdí
3) v zahradě nevytvářet kouty
4) využívat krajinu takovou, jaká je – minimální zásahy, trošku divočina
5) sluneční záření = přírodní desinfekce prostředí
6) klidná, soukromá zahrada
7) společné prostory, propojení tříd – neizolovat děti po třídách, každá třída má své zaměření, ke kterému se tak dostanou všechny děti po určitou dobu dne
8) reálné edukativní prvky – záhony na zahradě, malá dílna s reálnými nástroji, malá kuchyňka pro občasné vaření.

NÁVRH

Provoz mateřské školy je inspirovaný principy Montessori a zároveň má představa je taková, že třídy nebudou děleny podle věku, ale podle zaměření – umělecká a vědecká třída (případně by se mohly třídy buď na pár hodin denně, nebo například na jeden den v týdnu, prohodit).

Školku uvažuji jako jednopodlažní budovu. Jednak z důvodu snazšího pohybu po budově, lepšímu přehledu o dětech a dále také aby mohla být přístupná vegetační střecha, kde by byly záhony pro pěstování jednoduchých rostlin a základní zeleniny.

Vstupní hala/šatna rozděluje objekt na dvě části – jídelnu s kuchyní (ohřívárnou) a pobytovou část. Tu navrhuji jako co nejvíce propojený prostor, který je dělen pouze svým tvarováním a vytváří tak několik různých zákoutí, kde se odehrávají rozdílné aktivity – pohybové, malování, kuchyňka, dílna… Prostor rozdělují dvě učebny, které díky posuvným stěnám mohou být snadno propojeny s okolním prostorem, nebo se stejně tak snadno uzavřít a vytvořit soukromý prostor.

V zadní části objektu se nachází společná místnost na spaní pro všechny děti – využívám zde terénu, kdy tato místnost je z velké části pod úrovní okolního terénu a osvětlení zde tedy přichází pouze ze strany zahrady pásovými okny pod stropem – děti nejsou rušeny okolními vlivy a mohou si opravdu odpočinout.

Zahrada má centrální prostor, který je rovinatý. Okolo něho jsou na všech stranách svahy, které jsou zalesněny – zde budou domečky na stromech, děti si budou moct vyrobit budky a krmítka pro ptáčky… svah bude využit i pro herní prvky – např. skluzavka. Díky terénu se bez problému děti dostanou na střechu budovy, kde budou záhonky a skluzavka na centrální prostor zahrady. V zahradě bude dále navržen ještě jeden objekt – malá dílna, sklad zahradního nábytku a králíkárna (možná ještě morčata a slepice – aby se děti naučily starat o zvířata). Zahrada svou morfologií umožňuje hravý pohyb dětí, které si nepřipadají, že je pořád někdo sleduje, ale zároveň svým tvarem, připomínající amfiteátr, umožňuje snadný přehled o všech.
situace širších vztahů

situace na pozemku

schéma prostoru - var. A

var. B


půdorys 1NP 

pohled na střechu

nadhledová perspektiva

pohled ze stráně nad školkou, směrem na ČSOB

pohled z přístupové cesty


5 komentářů:

  1. Vojtěchu skvěle! Podání této prezentace mi udělalo radost. Je tam skoro všechno – situace, přístup autem a pěšky, urbanistické usazení ve svahu i zdůvodnění základní myšlenky domu.

    Vytvoření vlastního dvorečku mi přijde skvělé, jen by mne zajímalo, jestli to žluté vymezení v situaci bude znamenat nějaký plot, plůtek, nebo do toho dvorečka z parku bude moct přijít kdokoli.

    Vnitřní uspořádání školky ve vztahu k jejímu předpokládanému typu asi daleko lépe vyhodnotí Tomáš Klanc, jehož děti waldorfskou právě navštěvují. Mě tam jen přijde ke zvážení pozice jídelny – za šatnou – i proto jsou k tomu tam dvě varianty. Jako první krok by k tomu chtělo doplnit stolečky, židličky, postýlky.. ale i kancelářské vybavení atd…

    Co mi tu chybí je alespoň naznačení, zda barák bude kamenný, betonový, cihlový… zda bude třeba nějak vycházet z materiálů sousední banky, nebo bude kontrastní k ní, nebo to bude lesní srub a ´bunkr – něco jako kanadský srub – na variaci hobitína… to by mě doopravdy zajímalo a těším se na to ….

    O.B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,

      co se týče žlutého vymezení - je to mnou vyhrazený prostor, který si představuji, že bude oplocený nějakým dřevěným plotem, který bude navazovat na hmotu budovy, bude to tedy uzevřené, z hlediska bezpečnosti. Ten tvar vychází z myšlenky, kdy nechci mít žádné kouty v zahradě a mít ho tak ze všech míst v zahradě "otevřený".

      Jídelnu jsem zde umístil z důvodu, že jsem chtěl docílit funkčního oddělení těchto dvou rozdílných provozů - tedy velkého otevřeného prostoru, kde děti běhají a místa, kde kuchařky připravují obědy, svačiny, uklízejí, zásobují... zároveň v případě, že některé dítě bude chtít ve školce například slavit narozeniny, oddělení tohoto prostoru bude také vhodné - rodiče zde mohou v klidu připravit občerstvení, zatímco děti běhají na zahradě, nebo uvnitř domu při nepříznivém počasí.

      Co se týče fasád - v mé představě si školku zatím představuji s dřevěným obložením a kulatými, různě velkými okny na příjezdovou cestu - vyvážit poměr dostatku vnitřního oslunění, ale zároveň také trochu soukromí. Do zahrady uvažuji velké HS portaly - je to severní strana a propojení se zahradou a vytvoření velkého jednotného prostoru se zde vyloženě nabízí.

      Takže spíš hobitín :-).

      Nicméně tohle si ještě potřebuji ověřit ve 3D modelu, takže jsem zde prozatím moc nerozepisoval..

      Vymazat
    2. Ještě jsem zapomněl dodat k té oddělené jídelně: díky této pozici je možné, že děti jdou ze zahrady přes šatnu rovnou do jídelny (teď mě napadá, že by tam měla být tím pádem asi malá umývárna), nebo pokud se otevřou HS portaly a propojí se jídelna s terasou, může probíhat občerstvení zde - zároveň je to v zahradě takový koutek, kde terasa ničemu nepřekáží a může zde být například stůl s vodou, čajem, ovocem..

      Vymazat
    3. Ty materiály a okna a celkové vyznění - zkuste to ověřit především v ruce - skicami.

      Vymazat