Dobrý den,
od poslední konzultace jsem se snažila (a bude třeba v tom
dále pokračovat) najít ideální rozvržení konstrukčního systému s ohledem na
parkování a samozřejmě uspořádání bytů se zachováním přístupů do jednotlivých
sekcí domů dle prvotní rozvahy.
SITUACE:
patro 3 - BYTY:
A/ První variantou, která je taková velmi surová (a skoro se
ji tu stydím nahrát) a byla spíš pro můj odhad a představu a prostorových
možnostech jsem zkusila systém 6x3x6 s vloženým středním traktem se
schodištěm. V tomto případě je tedy vertikální komunikace schovaná uvnitř
dispozice a funguje geometrií pro všechny 4 vchody stejně. Nevýhodu vidím v tomto
řešení primárně v omezené možnosti vytvářet příčně provětrané byty (potažmo
byty, které nejsou orientovány pouze na sever, jak tomu v cca 3 případech
na patro v této variantě je) a jejich uspořádání není nějakým způsobem jednotné.
B/ Druhá varianta počítá s prohloubením dispozice, čímž
dům směrem do dvora nenavazuje přímo na sousední objekt. Tentokrát jsem volila systém
8x8 a snažila jsme se komunikační jádra umísťovat k fasádě tak, aby mi (mimo jejich prosvětlení) v krajních
pozicích vycházely byty oboustranně orientované + byty s jihovýchodní orientací.
Tento rastr je určitě pro skládání jednotlivých jednotek příjemnější a lépe by
se s ním po patrech kombinovaly varianty dispozičních uspořádání, nicméně tím, jak se postupně mění hloubka objektu, měnila jsem v tomto případě i geometrii schodišť a nejsem si jistá, že je tohle řešení ideální. Možná by to chtělo nějaké prolnutí těchto variant dohromady?
*menší objektu umístěné na podnoži nad vjezdem do garáže jsem
se zatím nezvládla dostatečně věnovat – k němu mám jednu technickou otázku
– pokud by byl s celkem propojen pouze podnoží s garážemi a technická
místnost (kotelna atd.) umístěna v protějším rohu parcely, měla bych pro
tento menší objekt uvažovat například nějakou samostatnou, menší kotelnu,
kterou by byl obsluhován?
patra -1, -2 - PARKOVÁNÍ:
Ač nějakým prostým odhadem, zatím bez přesných čísel, co se
týče počtu jednotek, očekávám, že bude v objektu třeba kolem 90
parkovacích míst. Místo vjezdu do garáží poměrně jasně vychází do nejnižšího
místa celé parcely, otázkou, kterou jsem si dlouze lámala hlavu bylo, jak
zajistit odhadovaný počet parkovacích míst a vměstnat je + rampy do
trojúhelníkového tvaru parcely.
Nakonec jsem začala uvažovat s myšlenkou, že patro -1,
do kterého je přístup z přilehlého terénu by mělo jednosměrný okružní
provoz s parkovacími místy po obvodu, zbytek parkovacích stání by pak obsluhoval
výtah s točnou a následně automatický zakladač, s jehož použitím jsem
schopna do světlé výšky 7 metrů naskládat nad sebe 3 auta, bez nutnosti jít s konstrukcí
příliš hluboko pod zem. I přesto, že jsem si vědoma různých stinných stránek i
ekonomické náročnosti tohoto řešení, jeví se mi jako nejefektivnější i s ohledem
na složité podloží parcely.
Prostory v patře -1 by byly využity jako sklepní kóje
či kolárna.
var A (-2 - s 2 výtahy - nahoru a dolů)
var A (-1)
ve variantě B/ pak nějak takto:
var B (-2 - s výtahem s točnou)
var B (-1)
patra 1, 2 – KOMERCE A TECHNICKÁ MÍSTNOST:
Jak je zřejmé z řezů, výškový rozdíl jednotlivých stran
parcely je poměrně výrazný. Uvažuji tedy, že se v těch dvou patrech mezi
sebou prolne část ukrytá pod zemí (opět se sklepními kójemi, ale i s technickým
zázemím – kotelnou atd – u které bych ráda ještě zachovala po odděleném
schodišti výstup směrem do dvora) + komerční jednotky. Na nároží vzhledem k výrazu
na fasádě přemýšlím o jednotce o dvou úrovních využitelnou pro nějakou možná menší
kancelář / cowork / showroom?, nicméně v tomto ohledu je poměrně složitá
koordinace se schodištěm obsluhující nárožní trakt, který se kvůli maximálnímu využití
komerčních prostor i maximálnímu osvětlení bytů ve vyšších patrech snažím
udržet uvnitř dispozice. Zároveň zvažuji, zda by mělo větší smysl snažit se ho
třeba umístit k severozápadní fasádě tak, jak jsou umístěna jádra ve
variantě B/, obětovat kus komerčních prostor, ale získat tím příjemnější
dispozici nejen této komerční jednotky. (to mě nejspíš čeká ve variantě C/ 😊)
Jak ulice stoupá vzhůru, v další úrovni se pak nachází
další komerční prostory různých velikostí – zde je pro mě rovněž otázkou, jakým
způsobem komunikační jádra v domě dělí parter a jaká velikost těchto obchodních
ploch ještě dává smysl.
var A (1 - se zkouškou prostorového uspořádání např. pro cowork)
var A (2)
A varianta B alespoň schématicky:
var B (1)
var B (2)
ŘEZY:
Řezy jsou zpracovány pouze pro jednu z variant a v tuto
chvíli spíše pro pochopení fungování jednotlivých úrovní a vazby na okolní
terén.
Petro, než zareaguje ohledně dispozic Jano, nebo Honza zkusím několik poznámek. Nejprve k situaci - můžete tam nějak zvýraznit kde probíhá současná uliční čára, pokud tam je? Nebo je nějak stanovena? To odskakování domu do ulice není zcela obvyklé a pokud by to takto zůstalo, bylo dobré v tom mít jasno. V tom případě by bylo dobré i trochu víc rozkreslit šířkové poměry v ulici - pokd tam jezdí tramvaj, kde je, jaké jsou nároky na jízdní pruhy a pak zda tam bude alespoň nějaké minimální parkování v ulici - nebo alespoň místo pro bezpečné zastavení taxíku, popelářů... nebo se tam do ulice vejde i strom, V tom případě jak je to tam se sítěma. To uchopení dispozic takto - nahoru "štangle" a k tomu zespodu doplnění bloku mi přijde daleko lepší - půjde s tím mi přijde pracovat daleko lépe. Skoro až mi připadá, že ten nárožní balkonek je tam najednou trochu nepatřičný. Že by se výraz toho nejhlavnějšího nároží mohl rozjet daleko víc s ohledem k celkovému uspořádání dipozic - balkon po celé té krátké jižní části fasády - nevím, možná."Obíhačka" aut v parkingu působí také docela rozumně. A ještě k těm dispozicím - ta hlubší jen s malým bytem na sever mi opět přijde jako něco s čím se dá lépe pracovat. Zkuste k tomu ještě doplnit nějaké objemové skici - axo, nebo pohledy z ulice - z čeho by bylo patrné z čeho ten barák bude, jak bude působit. Bude ten menší cihlový a ten větší s hrubou omítkou? Nebo to celé bude rozděleno na vnitroblok a fasádu do ulice? Bude nějak materiálově odlišen parter? Jinak očekávám - jak je naznačeno - že řešení parteru - zejména v těch obou částech rozdělenými schody - bude velkolepě brněnské :-) - ještě když si k tomu připočítám právě to velkolepé schodiště do vnitrobloku ... ale všechno to bude chtít dotahovat, aby to právě působilo velkoměstsky a ne jen jako divně veliké . Tolik zatím doplnění z mé strany. OB.
OdpovědětVymazatDobrý den, děkuji za reakci a komentář, zkusím do pondělního termínu konzultace zapracovat na podnětech, co jste psal, aby se dalo víc případně probrat "osobně" přes videohovor.
OdpovědětVymazatPS
pro video-hovory používejte prosím MS TEAMS v konzultační hodiny, prosím zapište se do pořadníku - viz založený excell v rámci teamu
OdpovědětVymazat